مجری : به گفتگوی امشب رسیدیم. امشب به بهانه پایان نمایشگاه بین المللی حمل و نقل برون شهری لجستیک و زنجیره تامین میزبان مهندس طباطبایی مدیر آموزش انجمن لجستیک در گفتگوی امشب هستیم . سلام عرض می کنم شبتان بخیر و خیلی خوش آمدید. مهندس طباطبایی : به نام خدا . من هم خدمت شما […]

مجری : به گفتگوی امشب رسیدیم. امشب به بهانه پایان نمایشگاه بین المللی حمل و نقل برون شهری لجستیک و زنجیره تامین میزبان مهندس طباطبایی مدیر آموزش انجمن لجستیک در گفتگوی امشب هستیم . سلام عرض می کنم شبتان بخیر و خیلی خوش آمدید.

مهندس طباطبایی : به نام خدا . من هم خدمت شما همکارانتان و بینندگان عزیز شبکه چهار سیما سلام عرض می کنم.

واژه لجستیک واژه ای است که خیلی نزدیک به ذهن است. افرادی که به ویژه دوره های سبازی را طی کرده اند بلافاصله یاد زمانی می افتند که یک مجموعه به صورت انبارداری و مسایل این چنینی مطرح باشد.

مجری : جایگاه دانشگاهی مهندسی لجستیک کجاست و ما در کشور چه تحقیقاتی رو در این عرصه انجام داده ایم؟

مهندس طباطبایی : ببینید واژه لجستیک به واسطه اینکه در فضای کاری در محل های نظامی مطرح شد این در ذهن مخاطبین به جا مانده که بحث لجستیک صرفا محدود می شود به صنایع نظامی در صورتی که در واقعیت ین طور نیست لجستیک یکی از مقولات بسیار با اهمیت در صنعت است و یک بخش زیادی از فعالیت های تولیدی شامل فرآیند های لجستیکی است. و اگر ما بتوانیم به صورت خوبی هزینه های لجستیکی و فرآیند های مرتبط با آن را مدیریت کنیم قطعا می توانیم روی کاهش قیمت تمام شده محصولاتمان موفق باشیم.

مجری : می شه یک نمونه مثال بزنید ؟

مهندس طباطبایی : ببینید فرآیندهای لجستیکی شامل چهار حوزه است. من این حوزه ها را خدمتتان عرض بکنم یک مقدار فضای کشور را در این حوزه ها برایتان شفاف بکنم فکر می کنم برای شما و بینندگان تا حد زیادی این قرابت ذهنی رو ایجاد می کند که این موضوع تا چه اندازه اهمیت دارد. کلیه فرآیند هایی که در حوزه های مرتبط با حمل و نقل، انبارش کالا و کنترل موجودی، دریافت و ارسال کالا با آن روبرو هستیم از آن ها به عنوان فرآیند های لجستیکی یا فرآیند پشتیبان تولید نام می بریم. خودتان می دانید، این فرآیند ها ، فرآیند های اصلی تولید نیستند یعنی اینکه شما یک کالایی را چند کیلومتر جا به جا کردید تا به خط تولید رسانده اید و کار تولیدی بر روی آن انجام داده اید اهمیتی رو ندارد و جذابیتی را روی آن محصول نهایی ایجاد نمی کند. بنابر این هر چقدر شما بتوانید هزینه های حمل و نقل ، هزینه انبارش کالا و موجودی و هزینه های مرتبط  با ارسال و دریافت و حتی ضایعات مرتبط با این فرآیند ها را کاهش بدهید قطعا یک بخش زیادی از هزینه های مرتبط با تولید را توانسته اید کاهش دهید.مساله دیگری که  وجود دارد این است که کشور ما به لحاظ جغرافیایی جایگاه خاصی دارد و در منطقه می تواند یک نقطه مثبت و موثری باشد برای کشور ما که از فرآیند ها لجستیکی بتواند حتی کسب درآمد کند. همانطور که قبلا  گفتم کشور ما جایگاه خوبی داردو خب الان برای مثال کشور امارات خیلی خوب توانسته است از این موضوع استفاده کند یک لجستیک سی تی را در دوبی ایجاد کرده و از کشور خودش به عنوان یک هاب لجستیکی استفاده می کند و از اتفاقاتی که در حوزه حمل و نقل رخ می دهند کسب درآمد کند

مجری : وحالا آیا می توان اقتصاد را به گونه ای طراحی کرد در علم اقتصاد، که مسایلی که برای کشور امارات که شما مطرح کردید و این گرفتاری های افتصادی برای آن پیش آمد ایجاد نشود یعنی فقط بحث عبور کالاها و انبارداری آنها مطرح باشد یا این که نه! اصلا در حوزه هایی که ما خودمان تولید داریم انواع تولیدی که وجود دارد با بسیاری از کارخانه های بزرگ ما در واقع آمدند اجزایی را تعریف کرده اند برای این که صنعت های کوچکتر هم بتوانند وارد کار شوند و برای آن ها کار تعریف کردند. آیا این صدمه می زند به آن بحث لجستیک به صورت علمی یا نه ! در راستای اهداف علمی این رشته است ؟

مهندس طباطبایی : در توضیحی که من راجع به فضای کشورمان دادم، از جمله مباحثی که به صورت کلان می تواند برای کشور درآمد زایی کندایجاد یک شهر لجستیکی در داخل کشور و بهره وری از کشور به عنوان یک هاب لجستیکی در منطقه می تواند بستر مناسبی برای کسب درآمد برای ما در منطقه می تواند بستر مناسبی برای کسب درآمد برای ما در منطقه ایجاد کند. یک مساله  دیگر که خیلی اهمیت دارد در مباحث مرتبط با هزینه های لجستیکی این است که خب شما در فضای رقابتی کسب و کار وقتی حضور پیدا می کنید قیمت تمام شده شما و زمان تحویل به مشتری خیلی اهمیت پیدا می کند اصولا شرکت هایی که خوب نمی توانند این فرآیندهایی که خدمتتان عرض کردم شامل : حمل و نقل، انبارش و ارسال و دریافت را مدیریت کنندنمی توانند در عرصه رقابت جایگاهی  داشته باشند.

مجری : ما در کشور در کدام قسمت موفق تر عمل کرده ایم ؟ در صنایع مثلا دامپروریمان؟ صنایع معدنیمان ؟ کدام بخش موفق تر عمل کرده ؟

مهندس طباطبایی : ببینید ما الآن اگر در کشور بخواهم یک مثال خوب برای شما بزنم قیمت تمام شده یک عدد تخم مرغ که شما مصرف می کنید ۴۰ درصد آن هزینه های لجستیکی است . یعنی هزینه هایی که مرتبط است به پکینگ این محصول ، حمل شدن و رسیدن به دست مشتری نهایی که من باشم ۴۰ درصد هزینه بر روی این آمده برای این اتفاقات و خب خیلی اهمیت دارد  این در صنعت خودرو هم به همین شکل است در صنعت خودرو چیزی حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد هزینه های لجستیکی است و خب هزینه زیادی است و اگر بتوانیم خیلی خوب هزینه های لجستیکی را مدیریت کنیم قطعا قیمت تمام شده محصولات ما کاهش پیدا می کند و قابل رقابت می ود محصولات ما با محصولات خارجی. الآن شما می بینید از آن طرف دنیا یک محصولی از آن طرف دنیا به ایران می آید مثلا از کشور چین ، خیلی از اتفاقات لجتیکی روی این محصول افتاده ، یک مسافت زیادی در دریا طی شده ، انبارش شده تا به دست یک توزیع کننده داخلی رسیده تا به دست مشتری نهایی که من باشم برسد بازاز یک تولید کننده ای که این محصول را در داخل تولید می کند ، این محصول ارزانتر است.. خب این یک بخش زیادی هزینه هایی بوده که خوب مدیریت شده. در فرآیند رسیدن این محصول به دست من مشتری مدیریت هزینه های لجستیکی بوده است و خب در کشور ما متاسفانه به خصوص در بحث حمل و نقل خب به خاطر اینکه صنعت حمل و نقل ما یک صنعت یکپارچه نیست یعنی شرکت هایی را نداریم که که بیایند فعالیت های لجستیکی ، امور مربوط به حمل و نقل و سایر موارد را به صورت کامل ارایه کنند این باعث می شود هزینه های حمل و نقل در کشور ما افزایش پیدا کند.

مجری : آیا در نمایشگاه راهکاری را برای شرکت ها چه دولتی و چه خصوصی که در این عرصه کار می کنند توانسته اید ارایه بکنید ؟

مهندس طباطبایی : خب این نمایشگاه برای اولین بار در ایران اتفاق افتاد . یعنی اولین نمایشگاه لجستیک و مدیریت زنجیره تامین حاصل تلاش تیم اجرایی انجمن و هیات مدیره …

مجری : خب، آیا این راهکارها داده شد؟

مهندس طباطبایی : مطالبی که در این نمایشگاه آماده سازی شد و برای امسال آماده شده ایجاد مرکز آموزش لجستیک است. خب یک مشکلی داریم این است که مدیران صنایع …

مجری : خب این بحث آموزش …

مهندس طباطبایی : ما به اصطلاح همایش هایی را تعریف کردیم که امسال به حول و قوه الهی با همکاری هیات مدیره …

اولین آن ها کی خواهد بود؟

مهندس طباطبایی : ما تا آخر امسال نمایشگاه لجستیک در صنعت خودرو را خواهیم داشت که صحبت های اولیه آن هم با مهندس قلعه بان صورت گرفته ایشان نایب رییس انجمن لجستیک ایران هستند مذاکراتی را صورت داده اند. بحث …

مجری : آیا به صورت کتاب هم می توان اطلاعاتی را در اختیار علاقه مندان قرار داد ؟

مهندس طباطبایی : ما سومین دوره کنفرانس بین المللی مدیریت لجستیک و مدیریت زنجیره تامین را آذرماه سال ۸۸ برگزار کردیم و خب خیلی از شرکت ها آشنا شدند با لجستیک و …

مجری : و به صورت کتاب درآمده ؟

مهندس طباطبایی : بله به صورت مجموعه مقاله در آمده کتاب شده و الان یک نهضت ترجمه در انجمن لجستیک ایجاد شده تا بتوانیم دانش روز دنیا را به زبان فارسی ارایه دهیم.

مجری : متشکرم جناب مهندس طباطبایی از حضورتان و ارایه اطلاعاتتان و به اتفاق شما خداححافظی می کنم با بینندگان عزیز و ارجمند.

×××

در این مصاحبه علامت … به معنای قطع شدن صحبت توسط طرف مقابل می باشد.

پای صحبت شما در مورد این خبر در کافه صنعت