به گزارش مهر، نسرین سلطانخواه در همایش علمی و اجرایی تعاون و فناوری های نوین در راستای بکارگیری ظرفیت های مردمی در تعاونی های دانش بنیان، با اشاره به تفاهم نامه اردیبهشت ماه سال گذشته بین وزارت تعاون و معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور در زمینه ایجاد تعاونی های نسل جدید دانش بنیان، گفت: […]

به گزارش مهر، نسرین سلطانخواه در همایش علمی و اجرایی تعاون و فناوری های نوین در راستای بکارگیری ظرفیت های مردمی در تعاونی های دانش بنیان، با اشاره به تفاهم نامه اردیبهشت ماه سال گذشته بین وزارت تعاون و معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور در زمینه ایجاد تعاونی های نسل جدید دانش بنیان، گفت: بعد از انعقاد تفاهم نامه که در آن بانک توسعه تعاون نیز مشارکت داشت شاهد پیشرفت های علمی و عملی در زمینه تفاهم نامه بودیم.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، اظهار داشت: امروز نیز برنامه ایجاد تعاونی های دانش بنیان در استان ها در حال آغاز است و ما به دنبال ایجاد روش های آسان برای اجرایی شدن تعاونی های دانش بنیان هستیم.

سلطانخواه با تاکید بر لزوم بکارگیری ظرفیت های عظیم و گسترده بخش تعاون، تصریح کرد: توسعه علم و فناوری در کشور ما یکی از مهم ترین محورهای توسعه قلمداد می شود.

وی با بیان این مطلب که نباید به این میزان رشد علمی در کشور راضی باشیم، افزود: توسعه علمی در کشورها لزوما به توسعه فناوری منجر نمی شود اما از سویی توسعه فناوری حتما رشد و توسعه علمی را در کشور ایجاد خواهد کرد.

معاون رئیس جمهور به ایجاد دانشکده های مهندسی هسته ای و بومی شدن این صنعت در کشور اشاره کرد و گفت: تاکنون نتیجه تلاش مراکز تحقیقاتی به تولید نمونه های آزمایشگاهی منجر شده است که جا دارد این موضوع تقویت شود و از این طریق موفق به تربیت نیروی انسانی متخصص و ماهر نیز بشویم.

به گفته سلطانخواه، امروز در کشور مراکز دانشگاهی به تربیت نیروی متخصص می پردازند اما اینکه از این نیروها در کجا و چگونه باید استفاده شود، وضعیت روشنی نداریم بنابراین لازم است در این بخش یک نگرش سیستمی ایجاد شود تا در همه بخش ها از دانشگاه ها تا مجموعه قوانین و مقررات قابل اجرا باشد و ظرفیت نیروی انسانی بتواند مورد استفاده قرار گیرد.

وی از اجرای نظام ملی نوآوری در کشور سخن گفت و بیان داشت: از توجهات بنیاد ملی نخبگان، تکمیل زنجیره نوآوری و توسعه است. البته در کنار این موضوع مسئله اشتغال نیز بسیار حائز اهمیت است.

رئیس بنیاد ملی نخبگان تصریح کرد: هم اکنون استفاده از اشتغال دانش بنیان و بکارگیری دانش و فناوری در دستور کار قرار دارد.

معاون رئیس جمهور به آمار دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی کشور اشاره کرد و افزود: در سال ۲۰۱۰ تعداد پذیرفته شدگان دانشگاهی کشور بیش از ۸۰۰ هزار نفر و تعداد فارغ التحصیلان نیز بیش از ۷۰۰ هزار نفر بوده است.

به گفته وی، در حال حاضر از هر ۲۱ ایرانی یک نفر در مراکز عالی کشور به تحصیل اشتغال دارد. در حال حاضر تعاون یک نسخه جدیدی برای فارغ التحصیلان و حوزه اشتغال دانش بنیان است به نحوی که می توان تعاونی های دانش بنیان را یک نسخه بروز شده از تعاون دانست.

رئیس بنیاد ملی نخبگان در مورد طرح های دانش بنیان، گفت: این طرح ها در حال حاضر به نسبت طرح های دیگر تعاونی از هزینه بالاتری برخوردارند ضمن اینکه میزان ریسک شکست در آنها نیز بالاتر است و چون مبتنی بر ایده و فناوری هستند از عمر کوتاهی برخورداند.

معاون رئیس جمهور از بررسی ۵۰ طرح دانش بنیان از سال گذشته در کشور خبر داد و بیان داشت: میزان تخصیص منابع به این طرح ها در کارگروه مشترک تعاون و معاونت علمی فناوری مورد ارزیابی قرار گرفته است.

سلطانخواه به آغاز به کار و فعالیت کارگروه های استانی طرح های دانش بنیان در کشور خبر داد و اظهار داشت: از این طریق نیازمند بازبینی در طرح ها و مقررات مربوط به آن هستیم و فقط ایجاد بازار برای محصولات دانش بنیان کافی نیست.

منبع خبر : جام جم