دوستان گرامی و مخاطبان عزیز،اگر چند هفته پیش اخبار منتشر شده توسط خروجی سایت اخبار مهندسی صنایع ایران را مطالعه کرده باشید،حتما با برگزاری چهارمین کنفرانس بین المللی فازی دانشگاه شمال در مازندران-آمل باخبر شده اید،با این مقدمه ما در واحد خبر اخبار مهندسی صنایع بر آن شدیم جهت کند و کاو این واقعه مهم […]

دوستان گرامی و مخاطبان عزیز،اگر چند هفته پیش اخبار منتشر شده توسط خروجی سایت اخبار مهندسی صنایع ایران را مطالعه کرده باشید،حتما با برگزاری چهارمین کنفرانس بین المللی فازی دانشگاه شمال در مازندران-آمل باخبر شده اید،با این مقدمه ما در واحد خبر اخبار مهندسی صنایع بر آن شدیم جهت کند و کاو این واقعه مهم علمی در کشور با مسئولان این کنفرانس مصاحبه ای داشته باشیم که امیدواریم مورد نظر شما عزیزان قرار گیرد.

اخبار مهندسی صنایع:

با نام و یاد ایزد یکتا و با عرض سلام و خسته نباشید حضور محترم دکتر جواد وحیدی دبیر علمی و مهندس محمد رضا فدوی امیری دبیر اجرایی چهارمین کنفرانس بین المللی فازی

مایه خرسندی و خشنودی است که به عنوان اولین و تنها ترین شبکه خبری مهندسی صنایع کشور(IIEN) جهت آشنایی با چند و چون برگزاری این کنفراس در خدمت شما هستیم.

دکتر وحیدی:

برای ما نیز جای خرسندی است که در این فرصت مغتنم اطلاعاتی چند پیرامون این کنفراس به مخاطبین محترم و پژوهشگران ارجمند در شبکه خبری مهندسی صنایع برسانیم و از این بابت از شما و مسئولان این مجموعه تشکر می کنیم.

مهندس فدوی:

من هم از شما به خاطر دقت نظرتون نسبت به این کنفراس تبریک و تشکر عرض می کنم و آرزوی موفقیت شما رو دارم.

اخبار مهندسی صنایع:

تشکر می کنم…

اجازه بدید از دکتر وحیدی با این سوال شروع کنیم که آقای دکتر،اگر ممکن است، به صورت کوتاه ،”فازی” رو توضیح بدهید:

دکتر وحیدی:

ما معمولا در حالت خاص ۰و۱ را در نظر میگیریم.۰ به معنی سفید و ۱ به معنی سیاه بر خلاف آموزش سنتی در ریاضی،لطفی زاده منطق انسانی و زبان طبیعت را وارد ریاضی کرد.شاید بتوان با دو رنگ سیاه و سفید مثال بهتری ارائه داد. اگر در ریاضی، دو رنگ سیاه و سفید را صفر و یک فرض کنیم، منطق ریاضی،طیفی به جز این دو رنگ سفید و سیاه نمی بیند و نمی شناسد. ولی در مجموعه های نامعین منطق فازی، بین سیاه و سفید مجموعه ای از طیف های خاکستری هم لحاظ می شود و به این طریق فصل مشترک ساده ای بین انسان و رایانه بوجود می آید.

اخبار مهندسی صنایع:

ممنون و متشکر

لطفا درباره تاریخچه این موضوع مطالبی از زمان پیدایش و نیز سیر تحولاتی که روی این موضوع انجام شده را بفرمایید؟

دکتر وحیدی:

این منطق حدود چهل سال پیش در آمریکا توسط لطفی زاده پایه ریزی شد و برای اولین بار در سال ۱۹۷۴ در اروپا برای تنظیم دستگاه تولید بخار،در یک نیروگاه کاربرد عملی پیدا کرد.با پیشرفت چشمگیر ژاپن در عرصه وسایل الکترونیکی،در سال ۱۹۹۰ کلمه ” فازی” در آن کشور به عنوان “کلمه سال” شناخته شد.

اولین باری که ایشان بحث فازی را مطرح کردند بسیار روی فازی مقاومت شد.و علیرغم ایرانی بودن ایشان در ایران هم زیاد در این زمینه پیشگام نبودیم.ولی بعضی کشورها پیشگام هستند مثلا کشور کره که یخچال های فازی ساخت.در کشور ما درباره فازی کاربرد زیادی وجود ندارد.

اخبار مهندسی صنایع:

“چهارمین کنفرانس بین المللی”، سوالی که ابتدا به ذهن خطور می کند، این است که کنفرانس های قبلی در کجا بوده اند؟ لطفا در این باره توضیحی به مخاطبان IIEN بدهید:

دکتر وحیدی:

۳تای اول این کنفرانس ها در چین برگزار شد،در سال گذشته دومین کنفرانس تحقیق در عملیات را در دانشگاه مازندران داشتیم،آقای “کاهو” که دبیر علمی ۳کنفرانس قبلی در چین بودند، در ایران حضور داشتند و از ایشان خواستیم چهارمین کنفرانس فازی در ایران و در دانشگاه شمال برگزار شود. بعد از بازدیدی که ایشان از دانشگاه شمال داشتند،محیط دانشگاه و فضا موجود را مفید دانستند و موافقت کردند که چهارمین کنفرانس اینجا برگزاربشود.

اخبار مهندسی صنایع:

آیا دانشگاه شمال به تنهایی این کنفراس را برگزار می کند؟

دکتر وحیدی:

خود کنفرانس را دانشگاه شمال با همکاری آقای “کاهو” که در چین فعالیت میکنند،برگزار میکند.ولی قطعا حامیانی خواهیم داشت،مثل دانشگاه های مختلفی مانند دانشگاه مازندران که قول همکاری را به ما داده اند.ما با انجمن های علمی،نه فقط انجمن علمی فازی،انجمن علمی مهندسی برق، صنایع و … در حال مکاتبه هستیم.مکاتباتی انجام شده و مکاتباتی انجام خواهد شد تا بتوانیم با همه آنها تعامل داشته باشیم.ضمن اینکه اعضای علمی ما ۲ بخش هستند.یکی اعضا داخل کشور که در زمینه فازی فعالیت داشتند که ما سعی کردیم تا جایی که امکان پذیراست ازهمه افرادی که در زمینه فازی فعالیتشان وسیع است استفاده کنیم.  بخش دیگر اعضا برون مرزی اند که در دانشگاه های خوب دنیا  در زمینه فازی در حال فعالیت اند و از همه آنها دعوت کردیم، که فعلا از بطریق الکترونیکی با آنها در ارتباط هستیم و از نظراتشان استفاده میکنیم.

ما می خواهیم داوری مقالات را به این فرم انجام دهیم که به شکل اینترنتی و آنلاین باشد. و قطعا عده زیادی از آنها  به ایران تشریف خواهند آورد و عده ای به ما قول دادند در زمان برگزاری یا چند روز قبل از برگزاری کنفرانس به ایران بیایند، تا ما نظرات مستقیم آنها را داشته باشیم.

اخبار مهندسی صنایع:

اگر ممکن است درباره داوری مقلات توضیحاتی بفرمایید؟

دکتر وحیدی:

ما براورد کردیم که سخنرانی ها ۲۰دقیقه ای است و در ۲ روزی که کنفرانس برگزار میشود ،برآورد ما به طور مفید ۳ساعت صبح و ۳ ساعت بعدازظهر یعنی روزی ۶ساعت باشد،یعنی جمعا ۱۲ ساعت باشد.برآورد ما این است که ۱۳ Work Shop و سالن را به شکل موازی داشته باشیم، ولی یک سری سخنرانی های عمومی را قطعا خواهیم داشت،و اگر بتوانیم برترین ها ی فازی دنیا را –که دعوت کردیم- داشته باشیم،آنها سخنرانی عمومی دارند و به طور طبیعی ما ۳ سخنرانی عمومی داریم که البته اینها باید محاسبه شود و باید سطح مقالاتی که به دست ما میرسد بررسی شود و آنجا یک تصمیم گیری کلی میشود ولی بنا براین است که تعداد مقالاتی که برای سخنرانی پذیرفته میشود قطعا بیشتر از ۳۰۰ تا نخواهد بود.

اخبار مهندسی صنایع:

لطفا در باره ی محورهای کنفرانس و نیز گستره موضوعات توضیحی بفرمایید ؟

دکتر وحیدی:

تمام شاخه های فازی در این کنفرانس به بحث گذاشته خواهد شداطلاعات لازم در این زمینه در پایگاه اطلاع رسانی کنفراس موجود می باشد. چون فازی علمی نیست که محدودش کنیم،با محورها هم فازی برخوری کردیم یعنی محدود به همین چند آیتم نیست.ممکن است فردی در زمینه فازی یک نظریه جدیدی مطرح کند تا ان موقع آن باز است و به محور هایی که گفتیم بسنده نمیکنیم.

اخبار مهندسی صنایع:

ممنون از توضیحات خوبی که دادید اگر احساس می کنید نکته ای بیان نشد، لطفا بفرمایید:

دکتر وحیدی:

ما از اینکه شما قبل از اینکه ما درباره این بگوییم کنفرانس آمدید تشکر میکنیم.فقط یک مطلب اینکه ما دوست داریم تمام دوستان در انجمن های مختلف بزرگواری کنند برگزاری این کنفرانس را تا آنجا که امکان دارد به گوش کسانی که علاقه مندند برسانند تا حداقل ما اینکه این کنفرانس نقش علمی در کشور داشته باشد را به خوبی لمس کنیم.

اخبار مهندسی صنایع:

ممنون آقای دکتر و ما هم برای شما آرزوی موفقیت میکنیم و امیدواریم این کنفرانس به بهترین نحو ممکن انجام شود و نتایج موثر و کارآمد بدست بیاد.

آقای مهندس فدوی، شاید بعضی سوالات را جناب دکتر جواب داده باشند، ولی اگر می شود درباره زمان و محل برگزاری کنفرانس اطلاعات کاملی دهید:

مهندس فدوی:

از اینکه فرهنگ دانشجویان در زمینه های علمی و پژوهشی بالا رفته خوشحالیم.

این کنفرانس در هفته سوم مهر ماه و در دانشگاه شمال برگزار می شود.محل برگزاری و افتتاحیه در سالن اجلاس دانشگاه و سخنرانی های جانبی، ارائه مقالات  در ۳سالن جانبی خواهند بود که احتمالا در دانشکده فنی جدید این ۳ سالن را تعبیه خواهیم کرد.برای اسکان مهمانان از هتل های کنار ساحل دریا مازندارن استفاده خواهد شد که البته با شرکتی هماهنگ شده که پشتیبانی های لازم را انجام میدهد. و برای نمایشگاهها هم اگر با توجه به تعداد شرکت کنندگان باشد، در ۲سالن مطالعه دانشگاه و اگر در فضای باز باشد در خیابان جانبی ورودی مجتمع فناوری اطلاعات ” آمارد” خواهد بود.

اخبار مهندسی صنایع:

آیا برای انجمن ها داخلی دانشگاه ،فضای کاری در نظر گرفته شده؟

مهندس فدوی:

ما حتما این کار را انجام خواهیم داد . ما میخواهیم که دانشجویان در کارها وارد شوند چون آنها هم انرژی نهفته ای دارند و وقتی این انرژی را بروز دهند باعث جذاب تر شدن کار ماست.

در کارهای قبلی مثل هفته پژوهش و همایش کشوری GIS شهری ما همیشه از حضور دانشجویان استفاده کردیم.ولی این کنفرانس با کنفرانس های قبلی که گفته شد فرق دارد .کنفرانس GISو “رویکردهای نوین مهندسی صنایع” در سطح ملی بودند ولی در این کنفرانس بخش های تخصصی داریم مثل بخش بین الملل . ما اطلاعات کمی داریم اما اقای دکتروحیدی چون در جاهای دیگر تجربه داشتند اطلاعات بیشتری دارند. ما اینجا زمان امتحان کردن نداریم و باید سعی کنیم از با تجربه ها و متخصصان استفاده کنیم.ما سعی داریم در میان دانشجویان  افراد با تجربه را جذب کنیم و افرادی که تجربه کمتر دارند در کارهای دیگری استفاده کنیم و بنابر تخصصات از بچه ها و دانشجویان استفاده خواهیم کرد،البته  درب اتاق ما همیشه به روی همه باز است و هر کس ایده ای دارد ما از آن ایده استقبال میکنیم.

اخبار مهندسی صنایع:

در مورد اطلاع رسانی خارج از کشور چه تمعیداتی اندیشیده است؟و چه کارهایی انجام داده اید؟

مهندس فدوی:

در زمینه اطلاع رسانی ما ۴ روش انجام دادیم:

پوستر ها،که پوسترها را به تمامی دانشگاههای داخل و برخی دانشگاههای خارج از کشور فرستادیم و کنفرانس های مشابهی که در داخل و خارج از کشور انجام می شد،سعی کردیم پوستر ها را به نحوی به آنها برسانیم

به email تمام دانشگاههایی که در سطح جهان با بحث های فنی مهندسی مرتبط بودند اطلاع رسانی کردیم

و نیز خودمان به جاهایی که فکر می کردیم در این زمینه ها ارکان خاصی باشند یا مکاتبه کردیم و یا نمایندگی را فرستادیم تا توضیح دهند.مثلا به اتفاق دیگر عزیزان در بخش صنعت با صنایع مطرح منطقه مانند شرکت دیزل سنگین ایران(دسا)از زیر مجموعه های سازمان گسترش و نوسازی اطلاع رسانی کردیم.

در روش آخر اطلاع رسانی بیشتر در داخل کشور و از طریق رسانه ها انجام میدهیم. در همایش GIS هم بیشتر در برنامه ای در سطح استان این کار را انجام دادیم.در اینجا سعی داریم از طریق شبکه های تلویزیونی یا روزنامه ها اطلاع رسانی کنیم.

این کنفرانس چهارمین است و در کنفرانس های دیگر مخاطبان خود را جذب کرده و لینک های سایت های جدید ما در سایت های قدیم آنها هست. و بعضی سایت ها هستند که کار آنها اطلاع رسانی در زمینه برگزاری کنفرانس است که خانم محمودی مسئول دبیر خانه در آن سایت ها کنفرانس ما را ثبت میکنند و ما هم نامه هایی را به وزارت علوم می فرستیم و بخش اطلاع رسانی وزارت علوم قسمتی از این کار را انجام میدهد.

اخبار مهندسی صنایع:

خب واقعا تا این جای کار از طرف دوستان IIEN به شما و دیگر عزیزان یک خسته نباشید بزرگ عرض می کنیم،امیدواریم در ادامه همچون تا الان موفق باشید،شاید تلقی ما درست باشد شاید هم نباشد ،یکی از ارکان اصلی و مهم یک کنفرانس کسانی هستند که به آن دعوت میشوند. شاید پرسیده شود خود آقای لطفی زاده دعوت میشوند و اگر تا اکنون روی مهمان خاصی تمرکز کرده اید این مهمانان چه کسانی هستند؟

مهندس فدوی: ،من از شما و دوستانIIEN بار دیگه تشکر میکنم ،البته اجازه بدید در این مورد جناب دکتر وحیدی توضیح بدن

اخبار مهندسی صنایع: بله ،بسیار خب،لطفا دکتر وحیدی بفرمایید

دکتر وحیدی:ما آقای عسگر زاده را دعوت کردیم ولی برای حضور ایشان به دلیل مشکلاتی مثل کهولت سن جواب قطعی نگرفتیم.حضور ایشان گرچه غنیمت است ولی شاید عملا سخت باشد ولی ما سعی داریم برای افتتاحیه حداقل از طریق ویدیو کنفرانس پیام ایشان را داشته باشیم.ولی عده ای از تاپ های دنیا را دعوت کردیم. و روی فرد خاصی تمرکز نکردیم،به دلیل گستردگی علم فازی گستردگی مباحث در نظر گرفته شده باعث شده روی فرد خاصی تمرکز نکنیم.

ما از بسیاری افراد دعوت به عمل اوردیم ولی اینکه چه کسانی به ما جواب مثبت میدهند. به شرایطی بستگی دارد.ساده ترین آن مشکل زبان است که یک مسئله عمده است.با توجه به اینکه ۳کنفرانس قبلی به زبان انگلیسی بوده،بنابراین در این کنفرانس هم همین است. ما در پوستر هم این عمل را انجام دادیم تا این فکر باشد که در محیط کنفرانس این مشکل نیست.مثلا در کنفرانسی مشابه به این دلیل که قسمت عمده ای از مقالات به زبان فارسی ارائه میشد،مهمانان خارجی که دعوت شده بودند در حیاط سرگردان بودند چون از بحث چیزی سر در نمیاوردند.ما سعی کردیم حدالمقدور این مشکل حل شود تا همه جذب شوند و به مهمانان این قول را دادیم که از فرودگاه آنها را همراهی می کنیم و یک فرد مسلط به زبان همراه آنها باشد تا با شهرهای توریستی هم آنها را آشنا کند.

اخبار مهندسی صنایع:

خب بسیار عالیست،اگر اجازه بدید ،بطور پیشنهادی به شما عرض کنم که بهتر است از طبیعت بکر مازندارن و اطراف آمل ،از ییلاق ها و روستا های زیبایی که حتی خیلی ها تا به حال آنها را ندیده اند استفاده کنید

مشاهده شده در برخی کنفرانس های بین المللی که در داخل کشور برگزار می شود،بعضی وقت ها اشخاص اصلی و معروف کنفراس به دلایل مختلف نمی توانند در کنفرانس ها شرکت کنند و ظاهر کنفرانس شبیه کنفرانس ملی می شود،شما چه تمهیداتی برای جلوگیری از این مورد اندیشیده اید؟

دکتر وحیدی:

خب طرف دیگر ما چینی هستن و طبیعتا بعضی از چین میایند و کنفرانس خالی از افراد خارجی نیست.چند مهمانی که دعوت کردیم حتما میایند ضمن اینکه بعضی از آنها ایرانی الاصل مقیم خارج هستند و به ما قول داده اند تا جایی که امکان پذیر است بیایند.و هنگامی که تشریف می آورند معمولا با همراه میان.ما براورد کردیم که حجم مهمانان خارج از کشور در مقایسه با کنفرانس ها مشابه بیشتر باشد.

مهندس فدوی:

ما در سایت گزینه ای داریم که نشان میدهد از کدام کشور ها به سایت مراجعه کردند.در کنفرانس ما در زمانی که اطلاع رسانی کم بود ما حدودا از ۴-۵ کشور خارجی مراجعه داشتیم و وچند مقاله از خارج از کشور رسیده..

در سایت قسمتی است که گزارشی از مراجعات در آن قرار دارد و این گزارشات برای عموم است و اطلاع رسانی در سطح جهان خوب بوده ونیز افرادی که در کمیته علمی آمدند همه افرادی اند که حرفی برای گفتن دارند.مثل دکتر محمدپورعمران،آقای دکتر بهزادیان و این افراد اطلاعات این کنفرانس را به دیگر دوستانشان در سطح بین المللی میرسانند.

دکتر وحیدی:

این کنفرانس ویژگی ای دارد که می توان آن را از بقیه کنفرانس های داخل کشور جدا کرد این است که مقالات تاپ در دو نشریه چاپ میشوند

نشریه TGNSA که دانشگاه شمال در چاپ آن همکاری میکند و در دنیا شناخته شده است و ۱۰ شماره اول ان با حمایت دانشگاه شمال به چاپ رسیده.و من و آقای دکتر سعادتی در ایران سردبیر آن هستیم و یک تیم بین المللی قوی این نشریه را ساپورت میکند که اعضا کمیته علمی آن هستند.

ونیز نشریه ای که در لهستان چاپ میشود از همین گروه که ۲ شماره از آن منتشر شده و سومین شماره در حال چاپ است.

مقالات تاپ را پس از داوری مجدد در این ۲ نشریه چاپ میکنیم.

بعد از داوری مقالاتی که به عنوان چاپ در این دو نشریه انتخاب نشوند میتوانند به عنوان شماره ویژه در مجله(Mathematics and Computer Science ) چاپ میشوند.

اخبار مهندسی صنایع:

از شما بابت این مصاحبه ممنون و سپاسگزاریم

دکتر وحیدی:

خواهش می کنم ،امیدوارم موفق باشید

مهندس فدوی:

من تشکر می کنم و آرزوی سلامتی برای شما و دوستانتان در IIEN دارم.

خبرنگاران بخش خبری اخبار مهندسی صنایع: مهندس احد خلجی – سرکار خانم الهه حسینی

پای صحبت شما در مورد این مطلب در کافه صنعت

درج مطالب بدون ذکر منبع مجاز نمی باشد.