گفتگو با دکتر سید رضا حجازی دبیر اجرایی کنفرانس هفتم روند فعالیتهای اجرایی کنفرانس راچگونه ارزیابی میکنید؟ فعالیتهای اجرایی کنفرانس از نیمه ی دوم سال ۱۳۸۸با آماده سازی امکانات لازم برای ثبت نام و ارسال مقالات آغاز شد و در اوایل سال ۸۹ ، زیر کمیته های متعددی جهت هدایت و انجام فعالیتهای مختلف تشکیل […]

گفتگو با دکتر سید رضا حجازی دبیر اجرایی کنفرانس هفتم

  • روند فعالیتهای اجرایی کنفرانس راچگونه ارزیابی میکنید؟

فعالیتهای اجرایی کنفرانس از نیمه ی دوم سال ۱۳۸۸با آماده سازی امکانات لازم برای ثبت نام و ارسال مقالات آغاز شد و در اوایل سال ۸۹ ، زیر کمیته های متعددی جهت هدایت و انجام فعالیتهای مختلف تشکیل گردید و با همکاری کلیه ی اعضای هیأت علمی، کارکنان، تعدادی از دانشجویان دانشکده و بخش های مختلف دانشگاه با حمایت مسئولین محترم دانشگاه امور اجرایی به خوبی سامان دهی و انجام گرفت . طی این مدت کمیته ی اجرایی و زیر کمیته های مربوطه جلسات بسیار زیادی داشته اند که در ایجاد هماهنگی لازم تعیین کننده بود.

  • به نظر شما شاخص ترین جنبه ی اجرایی کنفرانس و برگزاری آن در دانشگاه صنعتی اصفهان چیست؟

دانشگاه صنعتی اصفهان به عنوان یکی از دانشگاه های برتر کشور دارای فضای علمی منحصر به فردی است . این دانشگاه از نظر امکانات، تجهیزات و نیز ساختار و نظم داخلی شرایط مناسبی برای برگزاری کنفرانس های علمی ملی و بین المللی را دارد کما اینکه تابحال کنفرانسهای متعدد علمی برگزار شده در این دانشگاه نشانگر این امر بوده است . از آنجایی که در این دانشگاه کلیه ی فعالیت های اغلب کنفرانس های برگزار شده، توسط کارکنان داخلی انجام می شود تجربه ی بسیار خوبی برای این گونه فعالیتها وجود دارد. علاوه براین با توجه به موقعیت صنعتی استان اصفهان این دانشگاه نقطه ی مناسبی برای ارائه ی یافته های علمی و تحقیقاتی برای صنعت است.

  • چند زیر کمیته در ذیل کمیته ی اجرایی فعالیت داشته اند؟ اگر ممکن است به طور اجمالی راجع به فعالیتهای آنها توضیح دهید.

کمیته اجرایی کنفرانس پس از اولین جلسات برگزارشده زیر کمیته هایی را سازماندهی کرد که برخی از فعالیتهای آن بدین شرح است: زیرکمیته ی انتشارات و تبلیغات، کلیه امور تبلیغاتی و انتشاراتی کنفرانس را برعهده داشته و تهیه ی خبرنامه ی اطلاع رسانی به شرکت کنندگان محترم، چاپ مجموعه خلاصه مقالات، هماهنگی با بخش های مرتبط دانشگاه، تهیه و چاپ تقدیر نامه و غیره بخشی از فعالیت های آن بوده است.

زیرکمیته ی پذیرش و ثبت نام، فعالیت های مرتبط با ثبت نام اینترنتی، پیگیری اصلاحات ثبت نام، ارسال ایمیل های لازم در مواقع خاص و امور مربوط به پذیرش روزهای کنفرانس و فعالیتهای مربوطه را عهده دار بوده است. زیرکمیته ی تدارکات و اسکان اموری مانند حمل و نقل، اسکان، پذیرایی، آماده سازی محل برگزاری کنفرانس و غیره که بخش قابل توجهی از فعالیت ها را شامل می شود، به انجام رسانده است.

زیرکمیته ی کارگاه های آموزشی، مسائل مربوط به هماهنگی با ارائه کنندگان کارگاه ها و مدیریت اجرای کارگاههای آموزشی را به عهده داشته است. گروههای دیگر نیز فعالیت های تأمین کننده و موثری چون امور مالی کنفرانس ، امور بین الملل، آماده سازی سالن های ارائه و غیره را بر عهده گرفته اند که با تلاش فراوان شرایط را برای برگزاری کنفرانس در سطح مطلوب مهیا نمایند.

  • چه توصیه و نکات خاصی از نظر شما برای مهمانان کنفرانس می تواند قابل توجه و با اهمیت باشد؟

همانگونه که تعداد زیادی از شرکت کنندگان در کنفرانس در برگزاری چنین کنفرانس هایی ایفای نقش نموده اند می دانند زحمات زیادی برای برگزاری چنین کنفرانس هایی کشیده میشود و تنها رسیدن به اهداف کنفرانس می تواند رضایتمندی را حاصل نماید . امیدوارم شرایط مناسبی فراهم شده باشد تا شرکت کنندگان محترم از بخشهای مختلف کنفرانس مانند ارائه مقالات، کارگاههای آموزشی و سخنرانیها استفاده کافی را برده باشند. تلاش زیادی شده است تا اساتید فرهیخته و معروفی در این کنفرانس حضور یابند و فرصت مناسبی برای تعامل و تبادل نظر به وجود آید. امید است این بخش کنفرانس نیز مورد توجه قرار گرفته باشد.

گفتکو با دکتر محمد مدرس یزدی دبیر کنفرانس ششم

  • برگزاری کنفرانس مهندسی صنایع در شهرستانها و به طور خاص در شهر اصفهان به میزبانی دانشگاه صنعتی اصفهان را چگونه ارزیابی میکنید؟ این موضوع چه تأثیری بر گسترش و تعمیق شناخت مخاطبان از این رشته دارد؟

قبل از اینکه به این سئوال پاسخ دهم لازم است یادآوری کنم که اعلام آمادگی برگزاری کنفرانس در این سطح وسیع، در واقع نوعی فداکاری است. با توجه به تجربیات گذشته اینجانب در دو کنفرانس اول و ششم و همکاری نزدیک با بعضی ازکنفرانسهای دیگر، این موضوع را با اطمینان بیان میکنم که مدیریت کنفرانس کاری واقعاً طاقت فرساست. از طرف دیگر، مسلماً برگزاری کنفرانس خارج از تهران با مشکلات و محدودیتهای اضافی همراه است . لذا لازم است ارزش زحمات تیم برگزار کننده ی این کنفرانس را قدر بدانیم. برگزاری کنفرانس در نقاط مختلف کشور طبیعتاً باعث گسترش مهندسی صنایع خواهد شد و امکان استفاده ی کارشناسان و محققین را برای گروههای مختلف آماده می سازد . اصفهان یکی از مهمترین مراکز علمی و صنعتی کشور است و لذا این امکان را برای کارشناسان این ناحیه فراهم میسازد تا از تازههای علمی این رشته برخوردار شوند و تبادل اطلاعات به وجود آید. خوشبختانه دانشگاه صنعتی اصفهان هم به عنوان یکی از قدیمیترین و معتبرترین مراکز مهندسی صنایع توانائی این مهم را دارد.

  • روند برگزاری کنفرانس هفتم، از لحاظ علمی و مقالات ارسالی و از جنبه ی اجرایی را چگونه ارزیابی میکنید؟

در تابستان ۸۸ اولین جلسه ی شورای سیاست گذاری کنفرانس با حضور اکثریت اساتید دانشکده ی مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی اصفهان و تعدادی از اعضای هیئت مدیرهی انجمن مهندسی صنایع تشکیل شد. از ابتدا برای انجمن و همچنین اینجانب اطمینان حاصل شد که برگزارکنندگان کنفرانس توانائی، علاقه و همت لازم را برای انجام این امر دارند. در عمل هم این امر ثابت شد . کمیته ی علمی با ترکیب مناسب تشکیل و کار عظیم داوری مقالات به موقع انجام گردید .

خبررسانی عمومی و همچنین ایجاد ارتباط با نویسندگان و داوران به خوبی برقرار گردید به طوری که برنامه زمانی پیشنهادی تحقق پذیرفت.

  • افق آینده ی مهندسی صنایع را در مقیاس بین المللی و در مقیاس ملی، چگونه ارزیابی میکنید؟

افق مهندسی صنایع در دنیا گسترده شده است و از محدودهی زمینه های سنتی مانند برنامه ریزی تولید خارج شده است. در دو دهه ی گذشته نقش مهندسی صنایع و به خصوص تحقیق درعملیات در زمینه هایی مانند زنجیره تأمین، حوزه های مالی، ساخت و تولید، مدیریت درآمد، فن آوری اطلاعات و البته ادامه کاربرد زمین های نظامی گسترش یافته است . در دهه ی اخیر مباحث جدید مانند سلامت و بهداشت، سرگرمی ها ) مانند صنعت سینما ) را می توان از کاربردهای جدید مهندسی صنایع نام برد .توسعه ی روش های فرا ابتکاری نیز باعث شد که استفاده از مدل های ریاضی برای مسائل پیچیده راحت تر گردد . در ایران به نظر اینجانب، از نظر علمی و تئوری پیشرفت مهندسی صنایع همگام با دنیاست . لیکن، به علت عدم ارتباط بین صنعت و دانشگاه متأسفانه کاربرد روش های علمی در صنعت ایران محدود است . نقش مهندسی صنایع عمدتاً بهبود بهره وری است و طبیعتاً تا زمانی که اقتصاد دولتی در مملکت حاکم باشد و در صنایع بزرگ (اعم از کارخانجات با سازمان های خدماتی ) بهره وری چندان مطرح نباشد، مهندسی صنایع راهی به بسیاری از صنایع نخواهد داشت.

  • پیام شما به دست اندرکاران و شرکت کنندگان در این کنفرانس چیست؟

به دست اندرکاران برگزاری کنفرانس دست مریزاد می گویم . از طرفی، امیدوارم دستاندرکاران صنعت و تصمیم گیران اقتصادی در این کنفرانس و کنفرانس ها ی مشابه با کاربردهای گسترده مهندسی صنایع آشنا شوند و انشاءا .. تحولی درزمینه ی کارهای خود ایجاد نمایند . معمولاً بهترین استفاده کنندگان این کنفرانسها محققین و دانشجویان هستند که قدر زحمات برگزار کنندگان که یکسال و نیم به طول کشیده است را می دانند.

با تشکر از گروه خبری کنفرانس هفتم :

مرضیه سلطان الکتابی ، منصوره معادی ، محمدرضا عالی دانشور ، روزبه قربانیان