مدیر مرکز رتبهبندی شرکتهای برتر سازمان مدیریت صنعتی پنج گروه قدرتمند صنعتی در شاخص فروش را بانکها و موسسات اعتباری، فرآوردههای نفتی، پتروشیمی، وسائط نقلیه و قطعات خودرو و فلزات اساسی اعلام کرد. به گزارش اخبار مهندسی صنایع ایران به نقل از ایسنا، مجید درویش در نشست خبری همایش شرکتهای برتر ایران و هجدهمین سال […]
مدیر مرکز رتبهبندی شرکتهای برتر سازمان مدیریت صنعتی پنج گروه قدرتمند صنعتی در شاخص فروش را بانکها و موسسات اعتباری، فرآوردههای نفتی، پتروشیمی، وسائط نقلیه و قطعات خودرو و فلزات اساسی اعلام کرد.
به گزارش اخبار مهندسی صنایع ایران به نقل از ایسنا، مجید درویش در نشست خبری همایش شرکتهای برتر ایران و هجدهمین سال رتبهبندی IMI100، با اشاره به شاخص فروش به عنوان مهمترین شاخص رتبهبندی ۵۰۰ شرکت برتر، گفت: بانکها و موسسات اعتباری با ۲۶ درصد، فرآوردههای نفتی با ۱۶ درصد، پتروشیمی با ۱۲ درصد، وسائط نقلیه و قطعات خودرو با ۶ درصد و فلزات اساسی با ۵ درصد از مجموع فروش تمام گروههای صنعتی قدرتمندترین شناخته میشوند.
وی شاخص صادرات را از دیگر شاخصهای رتبهبندی شرکتها اعلام و بیان کرد: از نظر اینکه کدام یک از صنایع ارزآوری بیشتری برای کشور داشتهاند پتروشیمی با ۴۸ درصد، فرآوردههای نفتی با ۱۲ درصد و شرکتهای چندرشتهای صنعتی با ۱۰ درصد از مجموع صادرات ۵۰۰ شرکت در رشتههای اول تا سوم قرار دارند.
مدیر مرکز رتبهبندی شرکتهای برتر سازمان مدیریت صنعتی با اشاره به رشد فروش شرکتهای صنعتی در سال ۱۳۹۳نسبت به سال ۱۳۹۲، اظهار کرد: اطلاعات نشان میدهد رشد ۵۰۰ شرکتی که مورد ارزیابی قرار گرفتهاند ۱۹ درصد رشد اسمی داشته است و با توجه به نرخ تورم ۱۵٫۶ در سال ۱۳۹۳ بر اساس اعلام بانک مرکزی، رشد واقعی بخش اقتصادی ۳٫۵ درصد بوده است. همچنین رشد واقعی اقتصادی فروش این شرکتها در سال ۱۳۹۲ نسبت به ۱۳۹۱، ۱۲٫۸ درصد بود.
درویش شاخص فروش را مهمترین عامل ارزیابی عملکرد شرکتها دانست و گفت: شاخصهای سودآوری، صادرات، نقدینگی، بدهی و بازار از دیگر شاخصهای ارزیابی هستند اما همانطور که تولید ناخالص داخلی (GDP) عامل ارزیابی کشورهاست، میزان فروش بنگاههای اقتصادی قدرت آنها را نشان میدهد.
وی در خصوص پراکندگی استانی ۵۰۰ شرکت در سال ۱۳۹۴، بیان کرد: استان تهران با ۶۲ درصد، اصفهان ۱۱ درصد، هرمزگان ۶ درصد، خوزستان ۵٫۸ درصد و بوشهر با ۵٫۶ درصد بیشترین سهم شرکتها در این ارزیابی را داشتند.
همچنین محمد علیمحمدی مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی با اشاره به اهداف ارزیابی شرکتهای برتر، اظهار کرد: سازمان مدیریت صنعتی از طرح IMI100 اهداف مختلفی دارد که از آن جمله شفافسازی فضای کسب و کار و اقتصادی کشور است و ما برای این ارزیابی به اطلاعات عملکرد سازمانها که سهم عمدهای در اقتصاد کشور دارند نیازمندیم زیرا بنگاههای بزرگ ارزش زیادی برای اقتصاد دارند و هویت شایستگی تولید و ارزش افزوده ما را به جهان معرفی میکنند.
وی افزود: ایجاد فضای رقابتی و توسعه بین بنگاهها برای اثبات شایستگی از دیگر اهداف این ارزیابی است. همچنین علاوه بر اینکه در این ارزیابی جایگاه شرکتها در صنعت ملی مشخص میشود جایگاه هر سازمان در صنعت خودش نیز تعیین میشود.
علیمحمدی با اشاره به شرایط پساتحریم و سیاستگذاری شرکتهای داخلی و خارجی، اظهار کرد: استفاده از جداول و فهرستهای گروههای صنعتی کشور که رشتههای کسب و کار را نشان میدهد و نتایج آن در این همایش به زبانهای فارسی و انگلیسی ارائه میشود در اختیار سیاستگذاران اقتصادی قرار میگیرد و آنها تصویری از کسب و کار و صنعت کشور را به دست میآورند.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی با اشاره به ذینفعان اصلی این همایش، گفت: سازمانهای حاکمیتی و دولتی برای سیاستگذاری در سطح کشور و شناختن نقاط ضعف و قدرت حوزهها و بررسی روند توسعه، مدیران بنگاههای اقتصادی برای دسترسی به اطلاعات صنعتی شرکتهای رقیب و کسب تجربه، سرمایهگذارها برای کسب اطلاعات از حوزه توسعه و همچنین محققین و پژوهشگران برای بهرهمندی از نتایج این ارزیابی در تحقیقات اقتصادی و اجتماعی خود از ذینفعان اطلاعات این ارزیابی هستند.
وی افزود: بیش از ۸۰۰ سازمان اطلاعات خود را در اختیار ما قرار دادند و از این میان ۵۰۰ شرکت که درآمدی بالای ۲۰ میلیارد تومان دارند مورد ارزیابی قرار میگیرند و نزدیک به ۸۵ درصد از ارزش درآمد اقتصاد جامعه برای ۱۰۰ شرکت اول بوده است.
علیمحمدی به ماهیت اصلی ارزیابی شرکتهای برتر توسط سازمان مدیریت صنعتی اشاره کرد و افزود: امیدواریم گروه رصد که در حال حاضر مشغول فعالیت است در سالهای آینده اطلاعات و گزارشهای تحلیلی توسط اندیشمندان متخصص و آگاه را نیز در اختیار متقاضیان قرار دهد.