این روزها موضوع استارتآپها به موضوع جذابی تبدیل شده است. درحقیقت با فراهم شدن بخشی از زیرساختهای کسب و کارهای نوپا، جوانان ایرانی برای حل معضل بیکاری کلید زدن این نوع اقدامات (کسب و کارهای اینترنتی) را در پیش گرفتهاند. به عبارت دیگر ظهور کسب و کارهای نوپا (استارتآپها) منجربه ایجاد فرصتی مناسب برای اشتغالزایی […]
این روزها موضوع استارتآپها به موضوع جذابی تبدیل شده است. درحقیقت با فراهم شدن بخشی از زیرساختهای کسب و کارهای نوپا، جوانان ایرانی برای حل معضل بیکاری کلید زدن این نوع اقدامات (کسب و کارهای اینترنتی) را در پیش گرفتهاند. به عبارت دیگر ظهور کسب و کارهای نوپا (استارتآپها) منجربه ایجاد فرصتی مناسب برای اشتغالزایی در کشور شده است و هم شرایطی را فراهم کرده که متخصصان حوزههای مختلف در بازار ۸۰ میلیونی، ایدههای خود را عملیاتی و این بازار را از آن خود کنند. در این راستا کارشناسان براین باورند که مدیریت منابع انسانی و استفاده از متخصصان خوشفکر و با تخصص و سلایق مختلف، لازمه موفقیت کسب و کارهای جامعه امروز است. آنها میگویند: دنیای امروز، دنیای دادههاست.
بنابراین استفاده از داشبوردهای مدیریتی که مبتنی بر تکنیکهای دادهکاوی هستند، به کسبوکارها کمک میکند تا از دادههای حاصل از رفتار مشتریان خود الگو ساخته و محصولات و خدمات خود را با آنها منطبق کنند. نایبرییس انجمن مهندسی صنایع ایران و مشاور مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی ضمن تاکید بر جای خالی مدل استارتآپی در قوانین تجارت به «تعادل» گفت: ۳ گام برای پیشروی به سمت مدل کسب و کارهای جدید وجود دارد که رعایت آنها در فضای کسب و کار امروز امری ضروری است.
1) استارتآپها مبتنی بر مساله خاص یا به عبارتی مسالهمحور باشد و هدف آن حل مسالهیی مهم در زندگی فردی و اجتماعی باشد، ۲) در مدل استارتآپها باید راهبری و مدیریت درست کسبوکارهای نوپا مدنظر قرار گرفته شود و ۳) طرحهایی که مبتنی بر آیندهنگری و همسو با ابزارهای فناوری جدید و بهروز دنیا بوده باید در مدل کسب وکارهای جدید به کار گرفته شود. در ادامه میخوانید:
سید علیرضا شجاعی، نایبرییس انجمن مهندسی صنایع ایران درباره مشاغل نوپا گفت: با توجه به اینکه در ایران، از ظرفیت بسیار غنی جوانان تحصیلکرده، برخورداریم، موضوع استارتآپها اخیرا به موضوع جذابی تبدیل شده است که هم به ایجاد فرصتی مناسب برای اشتغالزایی در کشور منجر شده است و هم شرایطی را فراهم کرده که متخصصان حوزههای مختلف خصوصا آیتی در بازار ۸۰ میلیونی، ایدههای خود را عملیاتی کنند و همین امر میتواند عامل بازدارندهیی در خروج نخبگان به ویژه فعالان حوزه آیتی از کشور شود. شجاعی در ادامه با اشاره به مشکلات استارتآپها گفت: بسیاری معتقدند که ریسک در استارتآپها بسیار بالاست و اغلب طبق آمارهایی که ارائه میشود بسیاری از آنها با مشکلاتی مواجه هستند.
شاید بتوان دلیل اصلی این موضوع را نداشتن تحقیقات بازار عنوان کرد. تحقیقات بازار، مجموعه اقداماتی است که منجر به ایجاد شناخت از بازار و مشتریان احتمالی، رقبا، تهدیدها، فرصتها و… میشود که درابتدا ورود شما به بازار را تسهیل کرده و مهمتر از آن، ضامن بقای شما در بازار است. او افزود: یکی دیگر از مشکلات عمده این کسب و کارهای نوپا، تامین سرمایه است.
البته برای حل مشکلات آنان، شتابدهندهها و اکوسیستمهای کارآفرینی ایجاد شدهاند که وظیفه حمایت و حل بحران پیش روی استارتآپها را برعهده دارند.
استارتآپها مسالهمحور باشند
نایبرییس انجمن مهندسی صنایع ایران با اشاره به سه موضوع اصلی در موفقیت کسبوکارهای نوپا تاکید کرد: چنانچه موسسان طرحهای جدید، در سه حوزه فعالیت خود را گسترش دهند هم به اشتغالزایی در کشور کمک کرده و هم به موفقیتهای مالی مورد نظر خود دست خواهند یافت. اول آنکه طرح استارتآپها مبتنی بر مساله خاص یا به عبارتی مسالهمحور باشد و هدف آن حل مسالهیی مهم در زندگی فردی و اجتماعی باشد.
مثلا ترافیک و آلودگی که از جمله مهمترین مسائل روز جامعه ما هستند یا تسهیل کردن اموری همچون خرید کردن، سفارش غذا، تاکسی گرفتن برای هر فردی میتواند مهم باشد. چنانچه جوانان خوشفکر اگر طرحهای پیشنهادی خود را در راستای حل این مسائل طراحی کنند، یقینا به پیشرفت قابل ملاحظهیی دست خواهند یافت. برخی پیشتازان استارتآپها، مجموعههایی هستند که بر پایه نیازهای پنهان مشتریان شکل میگیرند یا نیازهای پنهان افراد را از طریق استارتآپها به ظهور میرسانند.
ضرورت مدیریت منابع انسانی
دبیر انجمن مهندسی صنایع ایران ادامه داد: دومین موضوع، راهبری و مدیریت درست کسبوکارهای نوپاست. فعالان استارتآپی باید توانایی ایجاد ارزش برای مشتریان خود را داشته باشند.
نکته دیگری که در بین استارتآپها دیده میشود، کم توجهی به برنامه مناسب برای توسعه خدمات آنهاست. موارد زیادی مشاهده شده که استارتآپها با استقبال مناسبی مواجه شدهاند، اما آنها توانایی پاسخگویی به تقاضای مشتریان خود را نداشته و دچار سردرگمی شدهاند که این موضوع باعث شکست کسب و کار آنها شده است. شجاعی خاطرنشان کرد: مدیریت منابع انسانی و استفاده از متخصصان خوشفکر با تخصصها و سلایق مختلف، لازمه موفقیت کسب و کارهاست. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که دنیای امروز، دنیای دادههاست.
بنابراین استفاده از داشبوردهای مدیریتی که مبتنی بر تکنیکهای دادهکاوی هستند، به کسبوکارها کمک میکند تا از دادههای حاصل از رفتار مشتریان خود الگو ساخته و محصولات و خدمات خود را با آنها منطبق کنند.
نیمنگاهی به آینده و تکنولوژیها داشته باشیم
او سومین عامل طرحهایی که مبتنی بر آیندهنگری است را مهم عنوان کرد و گفت: سومین موضوع در راستای بحث کسب و کارهای نوپا توجه به آیندهنگری است.
طرحهایی که مبتنی بر آیندهنگری و همسو با ابزارهای فناوری جدید و بهروز دنیا بوده و اگرچه در زمان حال مشغول به خدمترسانی است اما افراد و کارآفرینان این حوزه باید نیمنگاهی به آینده و تکنولوژیهای روز نیز داشته باشند که از فناوریهای روز عقب نمانده و در نهایت منجر به خسران نشود. مثلا برنامهیی که مسیرهای ترافیکی را با دادن پیامک به مشتریان اطلاع میداد و با توجه به نیاز همگان به چنین برنامهیی میتوانست بسیار مورد استقبال قرار گیرد اما پس از مدتی شرکت گوگل با فناوری جدیدتر و با در اختیارگذاشتن برنامهیی دیگر که بهطور رایگان دراختیار همگان قرار داد، موجب شکست برنامه و طرح شد. بنابراین باید همیشه نیمنگاهی به آینده و تحولات آتی داشته باشیم. مشاور مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در ادامه افزود: بدیهی است هر استارتآپی که بتواند موارد برشمرده شده را بهتر رعایت کند، موفقتر خواهد بود که مطمئنا تاثیرات مطلوبی در اشتغالزایی خواهند گذاشت. وی گفت: درحال حاضر بیشتر استارتآپها به سمت حوزه آیتی سوق پیدا کردهاند و کسبوکارها خدمات و محصولات خود را از هرجنس و حوزهیی در بستر آیتی ارائه میکنند؛ چرا که استفاده از موبایل و وب در میان مردم با اقبال خوبی مواجه شده و همین امر بستر مشاغل در حوزه آیتی را رونق داده است. ما در دیگر حوزهها نیز قابلیتهای زیادی داریم و اگر تمرکز جدی در دیگر حوزه مشاغل نیز داشته باشیم، بهرهوری بسیار خوبی را شاهد خواهیم بود.
سخنگوی سابق وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره نقش حمایتهای دولتی در پیشبرد اهداف استارتآپها اظهارکرد: چنانچه ارگانهایی نظیر صندوقهای حمایتی دولت، معاونت علم و فناوری، بنیاد ملی نخبگان و دیگر نهادهای ذیربط نقش تسهیلگر درکمک به مشکلات استارتآپها را ایفا کنند صاحبان کسب و کارهای نوپا قادر خواهند بود با جدیت و انگیزه بیشتری به طرحهای خود جامه عمل بپوشانند. همچنین وی عنوان کرد: بیشتر طرحهای جدید مبتنی بر خدمات بوده و کمتر به حوزه صنعت وارد شده که نقش دولت در این میان بسیار حایز اهمیت است و میتواند با ایجاد فرصتهای جدید به جان گرفتن بخش خصوصی کمک کند.
مسکوت ماندن قوانین، معضل بزرگ در فضای کسبوکار
شجاعی با اشاره به نبود قوانین مشخص و شفاف درباره استارتآپها متذکر شد: در قوانین تجارت مدل استارتآپهای هنوز تعریف نشده و یکی از رسالتهای دولت، مجلس و حوزه حاکمیتی ایجاد قوانین و ساختارهایی است که با حوزههای جدید تکنولوژی سازگار باشد. بهطوری که اغلب شاهد هستیم برخی قوانین قدیمی در حوزه کسب و کارهای نوین و امروزی مسکوت مانده و مانع اجرایی شدن مشاغل جدید شدهاند و این معضل بزرگی است که باید برای آن چارهاندیشی شود.
نایبرییس انجمن مهندسی صنایع ایران افزود: رشد و توسعه استارتآپها، فرهنگ کار تیمی موثر را در بین متخصصان به وضوح افزایش داده است و آنها به این موضوع رسیدهاند که برای رشد و موفقیت کسب و کارهای خود، نیازمند نقشآفرینی در تخصصهای فردی در کنار یکدیگر هستند. او تاکید کرد: مهندسان صنایع با توجه به شناختی که از ابزارها و تکنیکهای کسب و کار و بازار دارند و همچنین از توانایی سازماندهی تیمهای کاری و نوآور برخوردار هستند در حقیقت این کارآفرینان از افراد موفق در استارتآپها بهشمار میروند و هماکنون اغلب استارتآپهای موفق در ایران توسط دانشآموختگان این رشته پدید آمده یا پشتیبانی شده است.