به دنبال کار آسان با سرمایه‌ی کم و درآمد عالی هستید؟! … بفرمائید! / محمد عبائی شوشتری
به دنبال کار آسان با سرمایه‌ی کم و درآمد عالی هستید؟! … بفرمائید! / محمد عبائی شوشتری

اختصاصی – اخبار مهندسی صنایع ایران ” با صرف هزینه‌ای اندک دستگاه … را تهیه … و … ریال درآمد آسان داشته باشید.” این خلاصه‌ای از متن یک اطلاعیه است. شاید شما هم چنین پیشنهاداتی را دیده باشید. آیا شما در این فعالیت مشارکت می‌کنید؟! برای پاسخ به این سوال باید از علم سیستم‌ها کمک […]

اختصاصی – اخبار مهندسی صنایع ایران

” با صرف هزینه‌ای اندک دستگاه … را تهیه … و … ریال درآمد آسان داشته باشید.” این خلاصه‌ای از متن یک اطلاعیه است. شاید شما هم چنین پیشنهاداتی را دیده باشید. آیا شما در این فعالیت مشارکت می‌کنید؟!

برای پاسخ به این سوال باید از علم سیستم‌ها کمک گرفت. هر سیستم شامل اجزای جداگانه‌ای است که به منظور رسیدن به هدفی خاص، با یکدیگر به شکل هماهنگ کار می‌کنند. در حالی که بعضی از اجزا به صورت مستقل نیز قادر به فعالیت هستند. به سیستم خودرو توجه کنید. هر خودرو از اجزای جداگانه‌ی روشنایی، سوخت‌رسانی و… تشکیل شده است که برای انجام هدف حمل‌ونقل با هم کار می‌کنند. اما اگر به منظور یافتن شی گمشده‌ای در پارکینگ تاریک، بخش روشنایی خودرو را به کار گیرید، یکی از اجزای سیستم را به شکل مستقل استفاده کرده‌اید. هر کسب و کار نیز سیستمی، شامل بخش‌های سرمایه‌ای، عملیاتی و کسب سود با هدف اصلی تولید ثروت است.

بخش سرمایه‌ای امکاناتی است که برای راه‌اندازی کسب و کار نیاز است. برای مثال در راه‌اندازی مغازه، اخذ مجوز، تهیه مغازه و اجناس و …از فعالیت‌های این بخش هستند. انجام این فعالیت‌ها نیازمند صرف هزینه است.

بخش عملیاتی، به فعالیت‌های مورد نیاز برای ارائه‌ی یک محصول یا خدمات قابل فروش گفته می‌شود. تشخیص نیاز مشتری، فعالیت تولیدی یا خدماتی و … از جمله فعالیت‌های این بخش هستند. این بخش نیز نیازمند صرف هزینه و فعالیت بسیار است.

بخش کسب سود: در این بخش از طریق فروش محصول یا انجام خدمت، سود کسب می‌کنید.

هر سیستم کسب و کار با به کارگیری هماهنگ این بخش‌ها، هدف تولید ثروت را تامین می‌کند. هم‌چنین هر بخش از این سیستم به صورت مستقل نیز می‌تواند تفکیک شود. این اطلاعات را در ذهن داشته باشید و با شماره‌ی موجود در همان اطلاعیه تماس بگیرید.

شما(الف): ببخشید درباره این اطلاعیه …

اطلاعیه دهنده(ب): شما یک دستگاه و مواد اولیه را از ما می‌خرید. (رجوع به اطلاعات کسب شده از ابتدای مطلب(ج): این همان بخش سرمایه‌ای سیستم کسب و کار است که نیازمند صرف هزینه است.) محصول مورد نظر ما را تولید می‌کنید.(ج: این بخش عملیاتی است که نیازمند صرف هزینه و فعالیت است.) ما به ازای هر واحد تولید شده‌ی نهایی … ریال به شما پرداخت می‌کنیم.

الف: سود فعالیت چه قدر است؟

ب: در ماه اگر … تولید کنید. ما به شما … پرداخت می‌کنیم که درآمد خوبی است.

همان‌طور که در مکالمه مشخص شد، این افراد دو بخش هزینه‌بر و پر درد‌سر را از سیستم تفکیک کرده‌اند و به شما منتقل می‌کنند و محصول تولیدی شما را خریداری نموده و در بازار می‌فروشند (بخش کسب سود در اختیار خودشان است). اما مبلغ پرداختی به شما چیست؟ در واقع این هزینه درآمد ناخالص شما در مقابل پذیرش بخش سرمایه و عملیات سیستم است (و نه سود شما!). همان‌طور که بیان شد، این دو بخش از سیستم، نیازمند صرف هزینه و زحمت بسیار است. شما برای به دست آوردن سود واقعی خود باید هزینه‌های این بخش‌ها را از درآمد خود (که همان دریافتی قول داده شده است) کم کنید. بله همین سود اندک درآمد شماست. در حالتی که شما با تمام توان خود فعالیت می‌کنید. اما سود عایدی بخش کسب سود حداقل 10 تا 15 برابر این مبلغ است. اما آیا با این درآمد اندک امکان ادامه‌ی کسب و کار برای شما هست؟ خیر. چون بخش‌های یک سیستم باید با‌ هم مرتبط باشند تا بتوانند به هدف مشخص دست یابند. در مثال خودرو اگر مداوم از سیستم روشنایی برای تامین نور پارکینگ استفاده شود، باتری خودرو تخلیه شده و نمی‌تواند هدف اصلی خود (حمل و نقل را) تامین کند. در کسب و کار نیز چون بخش کسب سود به بخش سرمایه و عملیات سیستم متصل نیست، موجب شکست در فعالیت اقتصادی پس از طی زمان کوتاهی می‌شود . پس از شکست، طراحان سیستم با خرید تجهیزات با قیمتی پایین، فرد را از سیستم خارج و شخص دیگری را جایگزین می‌کنند. طراحان این سیستم‌ها، افرادی باهوش و سودجو هستندکه با طراحی سیستم‌های هوشمندانه سود بسیاری کسب می‌کنند (هر چند به قیمت نابودی اقتصادی افراد دیگر). مطمئن‌ترین روش برای ورود به هر فعالیت اقتصادی و اجتناب از این‌چنین فریب خوردن، تصمیم‌گیری بر اساس تجزیه و تحلیل طرح آن کسب و کار است. اطلاعات تکمیلی در مطالب بعدی ارائه می‌شود. منتظر باشید.