معاون وزیر علوم خبر داد؛ تصویب کلیات لایحه مقابله با تقلب علمی در کمیسیون حقوقی مجلس
معاون وزیر علوم خبر داد؛ تصویب کلیات لایحه مقابله با تقلب علمی در کمیسیون حقوقی مجلس

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم از تصویب کلیات لایحه مقابله با تقلب در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی خبر داد. محمد روشن در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به آخرین وضعیت «لایحه مقابله با تقلب» در مجلس شورای اسلامی گفت: «لایحه مقابله با تقلب در تولید آثار علمی» توسط وزارت […]

۲۲۶۷۶۵۸معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم از تصویب کلیات لایحه مقابله با تقلب در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی خبر داد.

محمد روشن در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به آخرین وضعیت «لایحه مقابله با تقلب» در مجلس شورای اسلامی گفت: «لایحه مقابله با تقلب در تولید آثار علمی» توسط وزارت علوم تحقیقات و فناوری در سال ۹۳ تدوین و به هیات دولت ارسال شد و در مجلس نهم، برای تشریفات قانونی در دستور کار قرارگرفته بود.

وی ادامه داد: با توجه به ضرورت هایی که تصویب این لایحه داشت، دولت در مجلس دهم نیز دوباره آن را ارایه کرده و خواستار تصویب آن از مجلس شورای اسلامی شد.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم با بیان اینکه این لایحه به کمیسیون‌های حقوقی و قضایی، آموزش تحقیقات و فناوری، بهداشت درمان، و فرهنگی ارسال شده، افزود: به درخواست کمیسیون آموزش تحقیقات و فناوری از رئیس مجلس، مقرر شد که ابتدا در یک کمیسیون مشترک به این لایحه رسیدگی شود.  

وی ادامه داد: اما خوشبختانه در جلسات اخیر کمیسیون حقوقی و قضایی کلیات این لایحه به تصویب رسید و مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی نیز تقریبا تمام مفادی که در لایحه وزارت علوم وجود دارد را تایید کرده است.

روشن افزود: انتظار می رود، با توجه به ضرورت جرم انگاری برای افرادی که در بیرون دانشگاه مبادرت به تولید آثار علمی از روی کپی، تقلب و غیره می کنند، جرم انگاری صورت گرفته تا بتوانیم خلاء های قانونی موجود را پر کنیم.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم خاطرنشان کرد: لازم به ذکر است که از سال ۶۴ تا کنون که قانون رسیدگی به تخلفات انتظامی اساتید به وسیله مجلس و آیین نامه انضباطی دانشجویان توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۷۴ مصوب شده، در حوزه اعضای هیات علمی و دانشجویان مشکلی برای جرم انگاری نداشته ایم.

وی ادامه داد: اما درمورد کسانی که فارغ التحصیل شده و یا در مراکز خصوصی با تشکیل موسسات و یا به صورت انفرادی اقدام به تقلب کرده و یا اینکه دیگران را در تقلب همراهی می کردند فاقد قانون بودیم که با این اقدام قانون لازم تصویب و بیش از پیش جامعه علمی کشور برای مقابله با تقلب تجهیز می شود.

روشن یادآورشد: البته دو لایحه دیگر به نام «لایحه مالکیت فکری» و «لایحه مالکیت صنعتی» در مجلس شورای اسلامی در دستور کار قرار دارد، که امیدواریم با تصویب این دو لایحه دیگر این سه ضلع کمک فراوانی به حفظ مالکیت فکری و پاسداری از حریم علم و عالم و متعلم داشته باشد.