چگونه از دست دادن فرزند جرقه شروع یک کسب‌وکار شد؟ / آناهیتا جمشیدنژاد
چگونه از دست دادن فرزند جرقه شروع یک کسب‌وکار شد؟ / آناهیتا جمشیدنژاد

از لحظه‌ای که دو قلوهای فیل مارتی (Phil Martie) متولد شدند، جدال برای زنده ماندن شروع شد. آنها در زمان تولد به حدی کوچک بودند که اندازه آنها به همسترهای کوچک تشبیه می‌شد. در واقع نیکولیت و بکسلی ۱۵ هفته زودتر از موعد پا به جهان گذاشته بودند. شانس‌ آنها برای زنده ماندن بسیار کم […]

از لحظه‌ای که دو قلوهای فیل مارتی (Phil Martie) متولد شدند، جدال برای زنده ماندن شروع شد. آنها در زمان تولد به حدی کوچک بودند که اندازه آنها به همسترهای کوچک تشبیه می‌شد. در واقع نیکولیت و بکسلی ۱۵ هفته زودتر از موعد پا به جهان گذاشته بودند. شانس‌ آنها برای زنده ماندن بسیار کم بود. فیل ۳۷ ساله می‌گوید: «هرکدام آنها ۵/ ۱ پوند وزن داشتند و لیستی کلی از مسائل پزشکی وجود داشت که باید حل می‌شد». به عنوان یک پدر، غریزه اولیه او این بود که با تمام قدرت فرزندان تازه متولد شده خود را حفظ کند اما ناتوان از حتی نگه داشتن آنها، او و همسرش جود مارتی، هیچ کاری نمی‌توانستند بکنند.

والدین این دو نوزاد، ترسیده، خسته و ناامید، ساعت‌ها، روزها و هفته‌ها در کنار NICU می‌نشستند و با نگرانی از سلامت دو فرزند نحیف خود به آنها خیره می‌شدند. فیل می‌گوید: «ما از کمک به آنها ناتوان بودیم.» پسرش، بکسلی پس از ۱۱۰ روز ریکاوری در بخش NICU نجات یافت اما متاسفانه خواهر بکسلی، نیکولیت، طی جراحی و تنها ۲۷ روز پس از تولد از دنیا رفت. گرچه خلا از دست دادن دختر فیل ممکن است هرگز التیام نیابد؛ اما این دو تصمیم گرفتند تا یک فعالیت اقتصادی را به یاد او و به نام او شروع کنند، شاید به این ترتیب این غم را کاهش دهند. فیل می‌گوید: «می‌خواستم در درمان فرزندانم سهیم باشم، اما هیچ ابزاری نداشتم تا من را قادر سازد با سرعت کافی مرحله NICU را هدایت کنم و این زمانی بود که تصمیم گرفتم وارد عمل شوم».

 

تولد یک کسب‌و‌کار

فیل تنها ۱۱ ماه پس از مرگ دخترشان، و درحالی‌که هنوز این غم را فراموش نکرده بود، نیکولیت (Nicolette) را شروع کرد. هدف این استارت‌آپ، واقع در کالیفرنیا این است به والدینی که نوزادان آنها در بخش NICU بستری شده‌اند، قدرت مشارکت در درمان فرزندان‌شان را بدهد؛ چیزی که او و همسرش زمانی که خود و فرزندان‌شان به آن نیاز داشتند، فقدان آن را به شدت احساس می‌کردند.  فیل می‌گوید: «اگر آنچه اکنون می‌دانیم را آن زمان می‌دانستیم، شاید می‌توانستیم زندگی نیکولیت را نجات دهیم.» فیل در نقش مدیر ارشد اجرایی، نیکولیت را با سه فرد حرفه‌ای در صنعت تکنولوژی و یک پزشک تاسیس کرد. او فوریه گذشته این استارت‌آپ را به‌طور تمام‌وقت شروع کرد. اولین محصول نیکولیت یک اپلیکیشن به نام نیکوبورد (NicoBoard) است. این اپلیکیشن اطلاعات پرونده الکترونیکی سلامت (EHR) بیماران NICU را از روش‌های بصری به اشتراک می‌گذارد. راه‌هایی که اجازه دستیابی سریع به اطلاعات را در اختیار والدین می‌گذارد.

این اپلیکیشن داده‌های خام EHR را استخراج می‌کند و آن را در یک فرمت قابل استفاده در اختیار والدین می‌گذارد. به این ترتیب آنها می‌توانند در مراحل بهبود فرزندشان احساس شایستگی و اطمینان کنند. علاوه‌بر ارائه آسان داده‌های EHR (مانند نمودارهای رنگی از اشباع اکسیژن یک بیمار، سطوح دی‌اکسیدکربن و غیره) نیکوبورد همچنین والدین را به تحقیقات مربوط به سلامت نوزاد مجهز می‌کند. این ایده برای والدین طراحی شده است تا از این تحقیقات برای اخذ تصمیمات آگاهانه‌تر برای نوزادان خود استفاده کنند. فیل در مورد چگونگی کارکرد نیکوبورد در اپلیکیشن روزانه این چنین توضیح می‌دهد که بیمارستان‌ها تبلت‌های مخصوصی را برای پدر و مادرها فراهم می‌کنند که توسط نیکولیت عرضه شده است؛ این تبلت‌ها حاوی این اپلیکیشن هستند. همچنین والدین می‌توانند این اپلیکیشن‌ را در موبایل‌های شخصی خود دانلود یا اینکه ورژن آنلاین آن را در لپ‌تاپ‌های خود استفاده کنند.

به گفته فیل هیچ اپلیکیشنی در حال حاضر در بازار وجود ندارد که بتواند مستقیما با او رقابت کند. او می‌گوید «با نیکوبورد با به این باور رسیدیم که در حال ایجاد یک طبقه خاص هستیم. این طبقه می‌تواند «توانمندسازی بیمار» نامیده شود. تصور ما این است که در آینده همه ارائه‌دهنده‌ها موافق توانمندسازی تکنولوژی و خدماتی خواهند بود که در مورد بیمارانشان پذیرفته‌اند؛ به طوری که این امر به اندازه داشتن یک تلفن همراه معمول خواهد بود. ما اکنون در آغاز این راه هستیم». آینده روشن است: فیل معتقد است که این اپلیکیشن، نمونه‌ای از خروار است. نمونه‌ای از آنچه بعدها ظهور خواهد کرد (ظاهرا این اپلیکیشن تنها اپلیکیشن با محوریت بیماران NICU است که اطلاعات پرونده الکترونیکی سلامت بیماران بستری شده را به‌طور مستقیم در اختیار والدین می‌گذارد).

امروزه اپلیکیشن‌های بیشتر و بیشتری در بخش دیجیتال خدمات درمانی و با هدف انتشار اطلاعات بیماران به ظهور در این عرصه ادامه می‌دهند. گلدمن ساکس پیش‌بینی می‌کند که این صنعت شکوفا در کوتاه‌مدت به بلوغ خواهد رسید و به بازاری ۴/ ۳۲ میلیارد دلاری دست خواهد یافت و تخمین زده می‌شود که ۴۵ درصد از این مبلغ از تنها «تکنولوژی نظارت از راه دور بیمار» ناشی می‌شود. امروزه شاهد رشد سریع سلامت مجازی هستیم. این حوزه به‌عنوان یک فرصت برای ارائه‌دهندگان سنتی دیده می‌شود؛ چراکه به دنبال درآمد جدید و مدل‌های درمانی بهتر هستند.

طبق تحقیق جدید منتشر شده توسط شرکت تحقیقات بازار Frost & Sullivan صنعت تکنولوژی سلامت با محوریت وب و اپلیکیشن در نظر دارد تا یک نرخ رشد سالانه ۱۸ درصدی را بین سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۲۱ تجربه کند. گرچه فیل هنوز قرارداد نیکوبورد را با هیچ بیمارستانی نبسته است، اما می‌گوید با چندین «گروه ذی‌نفع» در تماس است. او پیش‌بینی می‌کند که تا اوایل سال آینده، نیکوبورد یک محصول و خدمت کاملا عملی خواهد بود که درآمدزایی خواهد داشت و از همه مهم‌تر والدین را در ایفای نقش فعالانه‌تر در خدمات درمانی فرزندان‌شان تواناتر خواهد ساخت.  عمر پروژه فیل چندان زیاد نیست. او به‌طور رسمی هیچ پرسنلی را استخدام نکرده است؛ اما امیدوار است به‌زودی قادر به انجام این کار شود. او امیدوار است خاطره دخترش، نیکولیت، (نوزادی که این استارت‌آپ به افتخار او نام‌گذاری شد)، در میان پدر و مادرها و نوزادان بسیاری که او امید دارد تا در سال‌های پیش‌رو با این برنامه به آنها کمک کند، زنده بماند.

 

منبع: دنیای اقتصاد به نقل از entrepreneur