ژان تیرول فرانسوی برنده نوبل اقتصاد شد‬.
ژان تیرول فرانسوی برنده نوبل اقتصاد شد‬.

ژان تیرول یکی از مدیران ارشد مدرسه اقتصاد تولوز فرانسه است. او متولد سال ۱۹۵۳ است و پرفسورای اقتصاد دارد. برنده نوبل امسال در زمینه مدیریت صنعتی و بانک تخصص دارد.  او مدرک دکترای خود را از دانشگاه ام آی تی امریکا دریافت کرده است. او مدتی در همین دانشگاه اقتصاد تدریس می کرد. ترویل […]

ژان تیرول یکی از مدیران ارشد مدرسه اقتصاد تولوز فرانسه است. او متولد سال ۱۹۵۳ است و پرفسورای اقتصاد دارد. برنده نوبل امسال در زمینه مدیریت صنعتی و بانک تخصص دارد.  او مدرک دکترای خود را از دانشگاه ام آی تی امریکا دریافت کرده است. او مدتی در همین دانشگاه اقتصاد تدریس می کرد. ترویل امسال موفق شد جایزه نوبل اقتصاد را به دست آورد. او نوبل را به دلیل آنالیز قدرت بازارها در دوره های مختلف بدست آورده است. به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه فیگارو، ژان تیرول، پژوهشگر در دانشگاه تولوز فرانسه، است. هیئت ژوری در بیانیه ای دلیل اعطای جایزه به تیرول را پژوهشها و تحقیقاتش بر روی “تجزیه و تحلیل توان بازار و نظم آن” گرفته است.

او تاکنون بیش از ۲۰۰ مقاله علمی تهیه و منتشر کرده است. برنده نوبل مبلغ ۴ میلیارد و ۱۶۰ میلیون تومان ( ۱٫۳ میلیون دلار) را به عنوان جایزه دریافت می کند.

اگرچه که تیرول بسیار فعال بوده و کارهای زیادی انجام داده است اما از مهمترین کارهای وی می توان به نظریه مالیه بنگاه (Corporate Finance) و نظریه سازماندهی صنعتی (IO) اشاره کرد.